سلام به دوستي كه در مورد آدم و خلقت او صحبتي كرده است و بقيه دوستان : بخوانيد مفيد مي باشد
آدم هم اسم جنس است و هم اسم ذات. در حالت اسم جنسى به معناى انسان و بشر استعمال مىشود و در معناى اسم ذاتى به شخصيت تاريخى حضرت آدم(ع) پدر بشر امروزى و اولين پيامبر الهى اطلاق مىشود. در قرآن كريم 15 بار نام آدم تكرار شده است كه يك بار به صورت ((ابنىآدم; مائده 27)) به معناى دو فرزند آدم - هابيل و قابيل و 6 بار به صورت ((بنىآدم)) - فرزندان آدم و يك بار هم به صورت ((ذريه آدم)) - نسل آدم - و مابقى به تنهايى آمده است و در تمام موارد هم به عنوان اسم ذات آمده است. پس در قرآن در تمام موارد آدم به صورت اسم ذات - يا به تعبير شما اسم خاص - آمده ا ست كه اشاره به شخص حضرت آدم(ع) دارد. اما در مورد نژادهاى مختلف بشر، مانند: سفيد و سرخ و سياه و زرد ، دو نظريه وجود دارد: الف - كليه اين نژادها از يك ريشه بودهاند، ولى در پى جدا شدن از يكديگر و مهاجرت به سرزمينهاى مختلف و ازدواجهاى داخلى، يك دسته صفات ژنتيكى به عنوان صفات برتر و فائق در آن مجموعهها به وجود آمده است و ژنهاى ديگر در آن مناطق امكان بقا و رشد پيدا نكردهاند. ب - نسل آدم ابوالبشر (ع) با باقى مانده نسل انسانهاى قبلى - كه بر روى زمين ساكن بودهاند - مخلوط شده و تفاوت افراد بشر به همين جهت است. هر دو نظريه در حال حاضر طرفدارانى دارد و دليلهايى نيز هر كدام از قرآن و روايات بر مدعاى خود ذكر مىكنند. اگر چه با توجه به ظاهر آيات قرآن; نظريه دوم، كمتر قابل دفاع است و ظاهرا" بشر امروزى (به طور كامل) از نسل حضرت آدم(ع) مىباشد. زيرا قرآن در سوره نسأ آيه اول مىفرمايد: ((يا أَيُّهَا اَلنَّاسُ اِتَّقُوا رَبَّكُمُ اَلَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالاً" كَثِيراً" وَ نِساءً; اى مردم (حق) پروردگار خود را رعايت كنيد، كسى كه شما را از يك نفس (حضرت آدم) خلق كرد و از او همسرش (حوا) را آفريد و از آن دو، مردان و زنان بسيارى را (در سراسر زمين) منتشر كرد)). آيه خطاب به ((الناس)) يعنى; تمام مردم زمان نزول وحى و پس از آن تا قيامت است. همچنين در آيه 13 سوره مباركه احزاب مىفرمايد: ((يا أَيُّهَا اَلنَّاسُ - باز خطاب به تمام مردم جهان است - إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً" وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا; اى مردم ما شما را از مرد و زن (آدم و حوا) آفريديم و شما را خلقها و قبيلههايى قرار داديم تا يكديگر را بشناسيد)). با وجود اين شواهد هنوز در اين مورد نمىتوان حكم قطعى صادر كرد.