موضوع : چهارشنبه سوري و تهاجم فرهنگي عليه شيعه و ولايت امير المومنين علي (عليه السلام)

نگاه دقيق به وقايع تاريخي و چينش منطقي آنها در کنار هم ديدگاه نويني به وارسي نگري ما و نسل جوان مي دهد. موضوع چهارشنبه سوري که از خرافات صد در صد غير منطقي پيش از اسلام آتش پرستان شرقي بوده است در طول دورانهاي مختلف، رفت و آمدهاي متفاوتي داشته است. در کشور ايران اوائل اسلام با فتح ايران تقريبا اين فرهنگ و توجه به آن به يک پديده ميرا تبديل شد و آرام آرام نسل هاي جديد ايران آن موقع، اين خرافه را به فراموشي سپردند. با رشد تعاليم اسلامي در ميان جوامع شرقي از جمله ايران آتشکده ها که هرساله به اين مناسبت رنگ و آب جديد و نويي به خود مي گرفت نيز تعطيل کامل يا رو به تعطيلي نهاد. اين موضوع تا قرنهاي 4 و 5 و پس از آن بيشتر مشهود است.
رشد جمعيت شيعه از قرن 3 و 4 خصوصا در کشور ايران آرام آرام موضوعات مهمي را در رديف فعاليت هاي اجتماعي قرار مي داد. توجه به موضوع ولايت و خلافت بلافصل حضرت علي(عليه السلام) نيز به عنوان اهم فرايندهاي ذهني شيعه نقشي شايان در نمودارهاي فعاليت هاي اجتماعي بازي مي کرد. از آنجا که قصه غدير و نصب حضرت علي (عليه السلام) از سوي خدا و پيامبر (صلي الله عليه و آله) در (27/12/10) بيست و هفتم اسفند ماه ده هجري شمسي يعني 18ذيحجه 10ق اتفاق افتاده بود اين ايام با توجه به وقوف حداقل سه روزه پيامبر(صلي الله عليه و آله ) و حضرت علي (عليه السلام) در غدير خم مي توانست شور و نشاط شيعيان شرقي و خصوصا ايرانيان را در نوروز دوچندان نمايد.
البته با رشد شيعه خصوصا در زمان صفويه اين پديده رنگ زيباتري به خود گرفت.
بگذريم؛
وقتي رشد معرفي شيعه و ولايت حضرت علي (عليه السلام) اين چنين رونق گرفت، مخالفين براي فراموش آوري اين موضوع سعي کردند فرهنگ سنتهاي جاهلي ايران را که سالها نيز طرد شده بود براي مقابله با جشن غدير و آخر اسفند به مقابله آورند. و براي اين تقابل برنامه هاي نسبتا مفصلي طراحي کردند که همانطور که عرض شد نوروز باستاني و چهارشنبه سوري از پديده هاي بارز اين مبارزه ظالمانه بود.
والسلام
WWW.KOWSARGHADR.COM